Mielecka Orkiestra Symfoniczna
Poznaj naszą orkiestrę
Mielecka Orkiestra Symfoniczna – działająca od 2017 roku trzecia tego typu formacja w Polsce w miastach poniżej 70 tysięcy mieszkańców tworzona przez muzyków profesjonalnych z Mielca i regionu.
Skład Mieleckiej Orkiestry Symfonicznej
W VIII SEZONIE ARTYSTYCZNYM 2024/2025
- Edyta Chlebowska koncertmistrz
- Magdalena Rysz
- Karolina Janocha
- Łukasz Skop
- Jagoda Prucnal – Podgórska
- Anna Prucnal
- Regina Szlachta
- Kornelia Czechura
- Agnieszka Żebro lider grupy
- Magdalena Gumiela – Fryc
- Sylwia Gołębiowska
- Wiktoria Cieśla
- Ewelina Mazur
- Agnieszka Kujawska
- Karolina Tomasik lider grupy
- Maciej Woch
- Natalia Ryba
- Paweł Łukasik
- Joanna Stasiak koncertmistrz
- Marta Pluta
- Katarzyna Bochenek – Meisner
- Monika Sobolewska
- Magdalena Maziarz
- Konrad Zapotoczny
- Helena Morawczyńska
- Dorota Wilk
- Tomasz Ożóg
- Julia Rodak
- Bartosz Jawor
- Konrad Wiech
- Marcin Pokusa Inspektor Orkiestry
- Agnieszka Marzec
- Piotr Rysiewicz
- Patrycja Kolis
- Maja Kopera
- Aleksandra Początek
- Erwin Żebro
- Wojciech Fryc
- Tomasz Ożóg
- Paweł Wilk
- Karol Bik
- Maksymilian Pacześniak
- Wiktoria Kania
Dyrygent
PIOTR WYZGA
Piotr Wyzga – ukończył Wydział Instrumentalny Akademii Muzycznej w Krakowie w specjalności klarnet, Studia Podyplomowe w specjalności klarnet Akademii Muzycznej w Łodzi oraz Studia Podyplomowe w specjalności dyrygentura symfoniczno – operowa Akademii Muzycznej w Katowicach. Członek – założyciel Mieleckiego Towarzystwa Muzycznego (od roku 2019 pełni funkcję prezesa), od 1 stycznia 2024 roku dyrektor nowopowstałej Artystycznej Instytucji Kultury Mielecka Orkiestra Symfoniczna. Prowadzi również działalność pedagogiczną w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Mielcu oraz Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia w Tarnobrzegu.
Historia
MIELECKIEJ ORKIESTRY SYMFONICZNEJ
Idea powołania profesjonalnej orkiestry prezentującej i popularyzującej muzykę klasyczną w mieście i regionie dojrzewała w głowie Franciszka Wyzgi od lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia, gdy jako dyrektor Państwowej Szkoły Muzycznej w Mielcu, powoływał w Mielcu artystyczną placówkę II stopnia. Konsekwencją rosnącego poziomu artystycznego jej wychowanków powinno być tworzenie muzycznych formacji, które pozwalałyby wykorzystać ich potencjał, a jednocześnie docenić wysiłek i promować zdobyte umiejętności w środowisku lokalnym. W ten sposób wiosną 1997 roku powstaje Mieleckie Towarzystwo Muzyczne, które podejmuje się zorganizowania działalności Mieleckiej Orkiestry Kameralnej. Prace przebiegają sprawnie i już w kwietniu wspomnianego roku Orkiestra wykonuje inauguracyjny koncert w Sali Królewskiej dla władz miasta i zaproszonych gości. To świetny start niezwykle udanego inauguracyjnego sezonu artystycznego, w którym nowa formacja zaprasza melomanów na występy w ramach comiesięcznego cyklu „Wieczory muzyczne” oraz uświetnia uroczystości okolicznościowe (m.in. miejskie spotkania opłatkowe), a kończy udziałem w Koncercie Inauguracyjnym I Mieleckiego Festiwalu Muzycznego w czerwcu 1998. Wcześniej, w styczniu tegoż roku kameraliści po raz pierwszy zapraszają mielczan na koncert noworoczny, który wkrótce staje się ich sztandarowym przedsięwzięciem, a w kwietniu rozpoczynają regularne występy w Kościele pod wezwaniem MBNP w Mielcu. Orkiestra działa w składzie dętym, a stanowią ją nauczyciele i wyróżniający się uczniowie Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Mielcu: Paweł Wyzga – flet, Jan Buda, Piotr Wyzga – klarnet, Bogusław Pawełczak – saksofon, Piotr Karaś , Paweł Wałek – waltornia, Ireneusz Szela, Marcin Machała – trąbka, Paweł Gajda, Witold Góral – puzon oraz Marcin Żak – tuba. Dyrygentem jest jej założyciel, a jednocześnie prezes Mieleckiego Towarzystwa Muzycznego Franciszek Wyzga. Z historii działalności Orkiestry warto zapamiętać rok 2001, gdy zmienia ona swój profil z dętego na obowiązujący do dzisiaj symfoniczny, co pozwala znacznie rozszerzyć repertuar, wzbogacić brzmienie za sprawą powiększonej obsady wykonawczej. W roku 2006 Orkiestra definitywnie zmienia estradę przenosząc się z Sali Królewskiej na reprezentacyjną scenę koncertową miasta w Domu Kultury SCK. To pozwala podnieść poziom organizacyjny imprez realizowanych od tej pory z większym rozmachem, nie do przecenienia staje się też większa pojemność widowni, ułatwiająca dostępność prezentacji orkiestry dla stale rosnącej liczby melomanów zainteresowanych koncertami. Podstawową działalność artystyczną pierwszej dekady XXI wieku stanowią grane rokrocznie dwa koncerty symfoniczne – Noworoczny w stylu wiedeńskim w sali widowiskowej DK SCK oraz Wielkanocny w Kościele pod wezwaniem MBNP. Nowy rozdział w działalności Orkiestry otwiera rok 2011, gdy zmienia się skład personalny formacji, w której miejsce uczniów zajmują w większości profesjonalni muzycy z Mielca i regionu. Następuje znaczący wzrost poziomu artystycznego i intensyfikacja działalności – pojawia się Koncert Niepodległościowy oraz audycje umuzykalniające Klasyka Wiecznie Młoda, nową formułę otrzymuje Koncert Wielkanocny, a orkiestra występuje na scenach miast ościennych oraz uczestniczy w ciekawych i wyjątkowych zdarzeniach artystycznych jak nagranie hymnów dla Sanktuarium Matki Boskiej Nieustającej Pomocy w Mielcu. W 2016 roku kameraliści proponują mielczanom nową inicjatywę – Koncert Karnawałowy „Słynne tanga i walce”, a liczba muzyków formacji dobija do 25. W tym momencie dotychczasowa formuła przestaje wystarczać. Rozpoczynają się przygotowania do rozbudowy zespołu. Po 20 latach działalności Orkiestra Kameralna przechodzi do historii oddając schedę i dorobek nowopowstałej Mieleckiej Orkiestrze Symfonicznej. 8 października 2017 roku 34 muzyków niezmiennie pod batutą Franciszka Wyzgi inauguruje nową, poszerzoną formułę. W roku 2022 w roli dyrygenta formacji debiutuje Piotr Wyzga, a sezon artystyczny wzbogaca Koncert Sylwestrowy, celebracja zmiany roku w formacie Premium. 28 września 2023 roku Rada Miasta Mielca bezprecedensowym historycznym aktem (Uchwała nr LXV/651/2023) przekształca Orkiestrę w Artystyczną Instytucję Kultury Miasta Mielca. 6 stycznia 2024 roku 44 muzyków przy wsparciu połączonych mieleckich chórów Koncertem Noworocznym w Hali Sportowo – Widowiskowej MOSiR otwiera nowy rozdział w dziejach mieleckiej kultury.